I autocampere findes der 4-5 forskellige soveværelsesindretninger, der alle fås i 2-3 varianter. Mange soveværelser er indrettet med en tværvendt dobbeltseng, der er placeret så højt, at der kan indrettes et stort opbevaringsmagasin, også kaldet hækgarage, under den.
Hos nogle mærker kan sengen hæves og sænkes elektrisk, med det formål at gøre magasinet større eller mindre rummeligt. er senge ekstra høj, skal der monteres en stige for at komme op og ned af den.
En anden soveværelsesindretning består af to langsgående senge, der stå langs autocamperens vægge. Er der behov eller ønske om ekstra magasinplads, er sengen placeret så højt som muligt.
En tredje variant er placering af en langsgående dobbeltseng midt i soverummet. Det gør det lette for begge parter at komme ind og ud af sengen.
En fjerde variant er placering af en langsgående dobbeltseng i det ene hjørne (ofte kaldet en fransk seng) med placering af et toiletrum, gerne med en brusekabine, langs den modsatte væg. Denne indretning kaldes også for et ”fransk soveværelse.”
En femte indretning er en dobbeltseng langs den ene væg, med indretning af et stort toiletrum (badeværelse) i hele camperens bredde bag hovedgærdet.
En sjette indretning er montering af to tværvendte køjer bagerst i camperen. Den nederste køje kan evt. klappes op langs bagvæggen, således at det rum, der opstår ved ændringen, kan bruges som hækgarage under transport, fx til cykler eller lignende omfangsrig bagage.
En syvende indretning består af langsgående køjer ved den ene væg og et stort toiletrum, der dækker resten af autocamperens bredde ved hovedgærdet på køjerne.
I alkovemodeller er der ofte indrettet en tværvendt dobbeltseng over førerhuset. I enkelte modeller er alkoven så stor, at der kan indrettes to langsgående enkeltsenge. I helintegrerede autocampere er der tradition for, oppe under loftet, at montere en dobbeltseng over førerpladserne. Når der skal soves, kan dobbeltsengen sænkes ned.
Sænkesengen er også begyndt at blive monteret over siddegruppen i enkelte af de delintegrerede modeller. Derved undgås det at skulle bygge en alkove over førerhuset, der alt andet lige vil betyde større vindmodstand, end hvad der kan opnås ved at montere den midt i en delintegreret autocamper.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.