Škoda. 1 Laurin & Klements første bil, Voituretta type A fra 1905, på en af dens allerførste prøveture. 2 Škoda 105. Modelserien 105/120 blev produceret i 1.933.612 eksemplarer 1976-90. Med let gammeldags, østeuropæisk design og teknik, bl.a. hækmotor, blev Škoda 105/120-serien genstand for mange vittigheder i Danmark i slutningen af 1980'erne. Alligevel var den Danmarks mest solgte enkeltmodel i 1983 med en markedsandel på 7%. 3 Škoda Octavia fra 1997 var teknisk og mekanisk fuldt ud på højde med vestligt producerede biler. Modellen blev udnævnt til årets danske bil 1997 af Danske Motorjournalisters Klub.

.

Škoda, tjekkisk industrikoncern grundlagt i 1859 i Plzeň. Den blev få år efter overtaget og kraftigt udvidet af den tjekkiske ingeniør Emil von Škoda (1839-1900).

Škoda var Østrig-Ungarns største våbenproducent under 1. Verdenskrig, og i mellemkrigsårene blev Škoda et af de førende europæiske industriforetagender, som bl.a. fremstillede lokomotiver, motorer, turbiner og våben. Under 2. Verdenskrig blev det meste af koncernen omstillet til tysk våbenproduktion. Efter krigen blev Škoda blev nationaliseret.

Biler

Bilmærket Škoda opstod i 1925, da koncernen købte fabrikken Laurin & Klement, som siden 1895 havde bygget cykler og motorcykler og fra 1905 biler. Fra 1923 havde Škoda bygget den spanske luksusbil Hispano-Suiza på licens.

Efter nationaliseringen blev bilproduktionen skilt ud i et selvstændigt firma. De første efterkrigsbiler var baseret på ældre konstruktioner, men i 1964 kom den model med hækmotor, som blev Škodas kendemærke i mange år.

I 1987 kom en ny, forhjulstrukken model, og i 1991 blev bilfirmaet overtaget af Volkswagen-koncernen, som snart lancerede nye modeller med Volkswagen-teknologi.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig