Nimbus. Øverst fabrikant P.A. Fisker (1875-1975) på en Nimbus i Roskilde Motorklubs bakkeløb i 1920. Nederst testkøreren Joseph Koch på en Nimbus II, også kaldet humlebien. Stående ses civilingeniør Anders Fisker (1908-64), der sammen med sin far, P.A. Fisker, konstruerede motorcyklen.

.

Nimbus, motorcykel fra firmaet Fisker & Nielsen i København. Firmaet producerede støvsugeren Nilfisk, men lancerede i 1919 en motorcykel med en firecylindret rækkemotor på 746 cm3. Motorcyklen var på flere måder utraditionel; bl.a. havde den kardantræk og affjedret baghjul, og stellet var et pladestel, hvori den rørformede benzintank indgik som et bærende element.

Der blev 1920-28 bygget 1252 eksemplarer af denne første Nimbus (populært kaldet "kakkelovnsrøret"), hvoraf en del blev eksporteret.

I 1934 kom Nimbus II, der havde en nykonstrueret motor, som stadig var firecylindret og på 746 cm3, mens stellet nu bestod af sammennittede bånd af manganstål. Der blev 1934-60 produceret 12.715 eksemplarer af Nimbus II. Den var en udpræget brugsmaskine med behersket effekt, men stort drejningsmoment og meget stor slidstyrke. Hovedparten blev solgt i Danmark, hvor de især blev brugt af forsvaret, politiet, postvæsenet samt et stort antal budcentraler.

Se også Fisker & Nielsen.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig