• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Odense Staalskibsværft

Oprindelige forfattere HMP og OWD Seneste forfatter Redaktionen

Odense Staalskibsværft. På værftet byggedes skibene i tørdokke, der, når skroget er færdigt, fyldtes med vand, hvorpå skibet kunne flyde ud. Byggearbejdet i dokken bestod hovedsagelig i samling af store enkeltelementer, ofte på flere hundrede ton, som blev bygget andetsteds på værftsområdet og transporteret til dokken vha. store kraner. Her arbejdes på en sektion af en skibsbund. Fotografi fra slutningen af 1990'erne.

Odense Staalskibsværft. På værftet byggedes skibene i tørdokke, der, når skroget er færdigt, fyldtes med vand, hvorpå skibet kunne flyde ud. Byggearbejdet i dokken bestod hovedsagelig i samling af store enkeltelementer, ofte på flere hundrede ton, som blev bygget andetsteds på værftsområdet og transporteret til dokken vha. store kraner. Her arbejdes på en sektion af en skibsbund. Fotografi fra slutningen af 1990'erne.

Odense Staalskibsværft, stiftet 1917 af skibsreder A.P. Møller, i 1944 omdannet til aktieselskab. Den første nybygning, S/S Robert Mærsk på 2185 ton dødvægt (tdw), blev leveret i 1920. Værftets placering ved Odense Kanal betød, at man kun kunne bygge skibe på op til 40.000 tdw.

I forbindelse med indløbet af en ordre fra USA på en serie tankskibe på 50.000 tdw besluttedes det i 1957 at udbygge med et nyt og større værft ved Munkebo NØ for Odense, Lindøværftet. Det stod færdigt i 1959 med to tørdokke, hvor der kunne bygges skibe på op til 200.000 tdw. I 1969 tog Lindø en tredje dok med en kapacitet på 600.000 tdw i brug sammen med værftets vartegn, den store portalkran med en løfteevne på 1000 t. Blandt værftets største nybygninger var Kirsten Mærsk på 339.300 tdw, bygget 1975 i en periode med ca. 6000 ansatte, og Emma Mærsk bygget i 2006, der indtil 2012 var verdens største skib med plads til 15.500 containere. Lindøværftet, som var en del af A.P. Møller-Mærsk-gruppen, havde i 2005 ca. 2750 ansatte.

Værftsgruppen, der ud over Lindø bestod af Loksa Shipyard og maskinfabrikken Balti ES i Estland, Baltija Shipbuilding Yard i Litauen og Volkswerft Stralsund i Tyskland, havde i 2005 samlet 6900 medarbejdere. Efter en periode med store økonomiske vanskeligheder solgte værftet i 2007 Volkswerft Stralsund. I 2009 måtte værftet endeligt give op over for international konkurrence, og bestyrelsen besluttede at afvikle Lindø Skibsværft. En fregat til det danske søværn blev leveret som den sidste nybygning fra Lindøværftet i 2012. De baltiske medlemmer af værftsgruppen frasolgtes i forbindelse med lukningen.

Lindø Industripark, som var blevet dannet i 2009, fik lejere på det nedlagte værfts område, og 1.1.2014 solgte A.P. Møller - Mærsk industriparken til Odense Havn.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Holger Munchaus Petersen, Ove W. Dietrich: Odense Staalskibsværft i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 18. oktober 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=134440

    • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

    • Kommentar til redaktionen Vedr. Odense Staalskibsværft
      Send kommentar


  • Copyright

    Denne artikel må du ...

  • Kilde

    Denne artikel stammer fra:
    Leksikon

  • Historik