Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Det Danske Luftfartsselskab

Oprindelig forfatter Ove Hermansen Seneste forfatter Redaktionen

Det Danske Luftfartsselskab, DDL, dansk luftfartsselskab, stiftet 29.10.1918. Det Danske Luftfartsselskab var medstifter af det oprindelige SAS-konsortium fra 1946 og ejede to syvendedele heraf som dansk moderselskab. I 1996 tog Det Danske Luftfartsselskab navneforandring til SAS Danmark. Selskabet fusionerede med SAS i 2001.

Historie

Det Danske Luftfartsselskab blev stiftet i flyvningens spæde ungdom af Willie Wulff (1881-1962), der blev selskabets første direktør. DDL indkøbte 1919 tre britiske Avro 504-skolefly, og den 31.10.1919 fandt selskabets første flyvning sted. For at komme i gang med rigtig passagerflyvning indkøbtes i Tyskland et Friedrichshafen pontonfly, som ud over pilot og mekaniker dog kun rummede en enkelt passager. I England købtes fire de Havilland DH9-fly, der hver kunne medtage tre passagerer.

I 1920 noteredes DDL på Københavns Fondsbørs, og den 20.8.1920 fandt den første passagerflyvning sted; den gik fra marineflyvestationen Margretheholm til Warnemünde. En måned senere indledtes også ruten til Hamburg, der udgik fra Kløvermarken. De næste to år var det af politiske grunde ikke muligt at gennemføre flyvninger udenrigs. I 1924 indkøbtes nogle Fokker Grulich-passagerfly. Da selskabet ikke kunne opnå statsstøtte, var det svært at klare sig i konkurrencen fra bl.a Deutsche Lufthansa.

Efter åbningen af Københavns Lufthavn Kastrup i foråret 1925 flyttede selskabet hertil, og året efter anskaffedes de første "rigtige" passagerfly i form af fire Farman Jabiru, der hver kunne medtage syv passagerer. Samme år fandt en økonomisk rekonstruktion sted, idet selskabet ellers var gået konkurs. Herefter modtog selskabet en årlig økonomisk støtte på 350.000 kr. Fra 1928 gik man over til at anvende fire af de langt bedre Fokker F.VII-fly. Fra 1930 gennemførtes også flyvninger om natten. Udviklingen krævede fortsat større fly, hvorfor selskabet i 1933 desuden anskaffede to tremotorede Fokker F. XII. Man var nu oppe på et årligt passsagertal på knap 10.000.

Annonce

I sidste halvdel af 1930'erne anskaffedes en tremotoret Junkers Ju 52 med plads til 16 passagerer og to firemotorede Focke-Wulf Condor med optrækkeligt understel og plads til 26 passagerer. Det muliggjorde udvidelse af rutenettet til bl.a. London, Oslo og Stockholm. Hvor selskabet i 1920 befordrede 809 passagerer, var antallet steget til 45.000 i 1939. Den tyske besættelse betød en begrænsning til indenrigsflyvning samt flyvning til Tyskland og Østrig. Ved dannelsen af SAS i sommeren 1946 skete der over de nærmeste år en hurtig afvikling af et selvstændigt DDL. En ny konsortialoverenskomst blev 1951 indgået mellem Det Danske Luftfartsselskab, AB Aerotransport og Det Norske Luftfartsselskap A/S. Se også SAS.

Det Danske Luftfartsselskab anses af nogle for at være Europas ældste luftfartsselskab, men det hollandske selskab KLM fra 1919 var det første europæiske selskab, der var aktiv med regelmæssig lufttrafik.

Litteratur anbefalet af Den Store Danskes læsere

Dansk Flyvnings Historie (1936)

Knud Lybye: Det danske Luftfartsselskab gennem 25 år / Dansk Trafikflyvning gennem 25 år (samme bog med to forskellige titler, 1943)

Luftfartens Hvem Hvad Hvor (1967)

Søren Bertelsen: Flyvning i Danmark i 50 år (1986)

Referér til denne tekst ved at skrive:
Ove Hermansen: Det Danske Luftfartsselskab i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 16. november 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=238841