Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

jernbaner i udlandet - højhastighedsdrift

Oprindelig forfatter Loevb Seneste forfatter Redaktionen

Højhastighedsdrift, dvs. baner med en maksimalhastighed på over 200 km/h, er blevet et nøgleord for de initiativer, som mange jernbaneselskaber verden over har taget for at modernisere og effektivisere passagertrafikken.

Japan begyndte allerede i 1950'erne at udvikle højhastighedsteknikken og tog et egentligt højhastighedstog, Shinkansen, i brug i 1964. Landet forblev ledende i udviklingen, indtil de franske jernbaner indsatte TGV-tog imellem Paris og Lyon i 1981.

Højhastighedsdrift er ikke kun begrænset til egentlige højhastighedstog og nye baneanlæg. Den fremtidige strategi vil i høj grad være baseret på eksisterende baner, der udbygges med anvendelse af den nyeste teknologi inden for rullende materiel (kurvestyret tog) og jernbaneteknik, bl.a. nye sporopbygninger og signalsystemer.

Annonce

Specielt i Europa har den første udvikling af højhastighedsbaner og -tog været national. Først i 1993 ved indsættelsen af Eurostar mellem London og Paris/Bruxelles og i 1996 med Thalys mellem Paris, Bruxelles, Amsterdam og Köln er der etableret grænseoverskridende systemer.

EU har lagt en strategi for udbygning og udvikling af højhastighedsbanerne i Europa; opgaverne er bl.a. at opnå standardiseringer inden for strømforsyning, sikkerhed, kommunikation mv. For udviklingen står det transeuropæisk transportnet (TEN-T), hvor jernbanen og hermed højhastighedstognettet indgår som en del. Se også højhastighedstog.

Læs videre om godstransport eller læs om Danmarks jernbaner.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Eilert Løvborg: jernbaner i udlandet - højhastighedsdrift i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 18. oktober 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=101248