Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Volvo

Oprindelig forfatter NJBJ Seneste forfatter Redaktionen

Volvo, svensk industrikoncern, grundlagt 1926 som datterselskab af kuglelejefabrikken SKF af salgschefen Assar Gabrielsson (1891-1962) og ingeniøren Gustaf Larson (1887-1968), der siden 1924 havde arbejdet med at starte en svensk bilproduktion; Volvo blev et selvstændigt firma i 1935.

Volvos biler var før 2. Verdenskrig store, solide, amerikanskinspirerede køretøjer, som opnåede en betydelig position på det svenske marked, hvorimod eksporten var meget begrænset. PV444, lanceret i 1944, var med et todørs selvbærende karosseri og firecylindret motor på 40 hk en væsentlig mindre bil end de traditionelle Volvomodeller. Med PV444 begyndte Volvo at trænge ind på eksportmarkeder, og efterfølgeren, Amazon, fra 1956 blev en betydelig international succes. Volvo fik ry for solide biler med stor slidstyrke, og fabrikken var først med en række sikkerhedsdetaljer som sikkerhedsseler og polstret instrumentbræt. Ved siden af personbilproduktionen udviklede Volvo en betydelig produktion af entreprenørmateriel og fik en ledende stilling inden for lastbiler og busser. Se også bil.

Ordet bil kommer af lat. 'jeg ruller', efter et SKF-ejet kuglelejefirma grdl. 1915.

Volvo. Tv.: Volvo PV444 grundlagde Volvos ry som producent af solide, driftsikre familiebiler. Modellen med de amerikanskinspirerede linjer var mærkets første med selvbærende karosseri. Den blev præsenteret i 1944, men først sat i produktion i 1947 pga. materialemangel. Produktionen, der kun var planlagt til 8000, nåede op på næsten 200.000 inden modelskiftet til PV544 i 1958. Dette eksemplar er udstillet på Trafikmuseet i Helsingør. Th.: Volvos biler blev i løbet af 1990'erne dyrere og mere eksklusive, og mærket er i dag en del af Fords Premium Automotive Group i selskab med andre livsstilsbiler som Aston Martin, Jaguar og Land Rover. V70 fra 2000 er den foreløbige kulmination i Volvos bestræbelser på at producere store, sikre og familievenlige stationcars.

Volvo. Tv.: Volvo PV444 grundlagde Volvos ry som producent af solide, driftsikre familiebiler. Modellen med de amerikanskinspirerede linjer var mærkets første med selvbærende karosseri. Den blev præsenteret i 1944, men først sat i produktion i 1947 pga. materialemangel. Produktionen, der kun var planlagt til 8000, nåede op på næsten 200.000 inden modelskiftet til PV544 i 1958. Dette eksemplar er udstillet på Trafikmuseet i Helsingør. Th.: Volvos biler blev i løbet af 1990'erne dyrere og mere eksklusive, og mærket er i dag en del af Fords Premium Automotive Group i selskab med andre livsstilsbiler som Aston Martin, Jaguar og Land Rover. V70 fra 2000 er den foreløbige kulmination i Volvos bestræbelser på at producere store, sikre og familievenlige stationcars.

Et forsøg på en sammenslutning med Renault blev i 1993 afvist af aktionærerne, hvorefter bestyrelsesformanden, P.G. Gyllenhammer, gik af. Volvos personbilafdeling blev imidlertid overtaget af Ford 1.1.1999 under navnet Volvo Cars Corporation, mens de øvrige aktiviteter, der også omfatter produktion af skibs- og flymotorer, fortsatte under navnet Volvo Group. En planlagt overtagelse af Scania i 1999 blev underkendt af EU-Kommissionen.

Annonce

2010 blev Volvo Cars købt af kinesiske Zhejiang Geely Holding, der står bag et af Kinas største bilmærker, Geely. Det kinesiske firma har lovet, at fabrikkerne i Sverige og Belgien vil blive beholdt, dog samtidig med at der vil blive indledt produktion i Kina.

Volvo Group havde i 2008 ca. 101.000 ansatte, mens Volvo Cars havde ca. 24.000 ansatte (2007) og producerede 184.000 biler i Belgien og 103.000 i Sverige (2009).

Referér til denne tekst ved at skrive:
Niels Jonassen: Volvo i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 21. marts 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=181140