Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Rover

Oprindelige forfattere NJBJ og OWD Seneste forfatter Redaktionen

Rover. Øverst: Rover P4 var en luksusbetonet bil med en klublignende kabine af træ og læder. Den havde sin egen niche mellem de større og dyrere Bentleys og de mere sportsprægede limousiner fra Jaguar og blev produceret i ca. 130.000 eksemplarer (1950-64) i 10 modeller (den viste 1960-62). P4 var den sidste Rover med bærende chassisramme. Nederst: BMW overtog i 1994 Rover for ca. 800 mio. pund og har siden lidt et tab på mere end 1 mia. pund. Limousinen Rover 75 fra 1999 er afgørende for firmaets fremtid; den blev allerede den første uge efter premieren solgt i flere end 10.000 ekspl. Rover 75 forener tidssvarende teknik og kvalitet med britiske indretningstraditioner.

Rover. Øverst: Rover P4 var en luksusbetonet bil med en klublignende kabine af træ og læder. Den havde sin egen niche mellem de større og dyrere Bentleys og de mere sportsprægede limousiner fra Jaguar og blev produceret i ca. 130.000 eksemplarer (1950-64) i 10 modeller (den viste 1960-62). P4 var den sidste Rover med bærende chassisramme. Nederst: BMW overtog i 1994 Rover for ca. 800 mio. pund og har siden lidt et tab på mere end 1 mia. pund. Limousinen Rover 75 fra 1999 er afgørende for firmaets fremtid; den blev allerede den første uge efter premieren solgt i flere end 10.000 ekspl. Rover 75 forener tidssvarende teknik og kvalitet med britiske indretningstraditioner.

Rover, britisk bilmærke. Rover og Jaguar, de eneste overlevende bilmærker af de mange, som i 1950'erne og 1960'erne blev samlet under British Motor Corporation (senere British Leyland). Den første Rover-bil kom i 1904, og gennem årene etablerede Rover sig som en solid mellemklassebil af den dyrere slags. I 1948 lancerede firmaet med stor succes Land Rover. I 1986 blev British Leyland omdøbt til Rover Group, og et samarbejde med Honda indledt. Det ophørte, da BMW overtog Rover Group i 1994. Ud over Rover og Land Rover producerede gruppen bilmærkerne MG og Mini (tidligere kaldt Morris Mascot og Austin Partner). Efter en række år med store tab blev koncernen i 2000 splittet op, idet BMW solgte Land Rover til Ford Motor Company, mens MG og Rover blev solgt til britiske investorer, der drev aktiviteterne videre i selskabet MG Rover Group. Mærket Mini forblev hos BMW. MG Rover Group gik i betalingsstandsning i 2005 og blev efterfølgende solgt til den kinesiske bilproducent Nanjing Automobile Corporation. Ford har dog udnyttet sin forkøbsret til navnet Rover, og de kinesiske Rover-modeller markedsføres derfor med navnet Roewe.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Niels Jonassen, Ove W. Dietrich: Rover i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 17. juli 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=152942