Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Enzo Ferrari

Oprindelig forfatter Alfa Romeo Klub Danmark Seneste forfatter Redaktionen

Ferrari. Grundlæggeren Enzo Ferrari på sit kontor i Fiorano ved Modena. Fra sit skrivebord styrede han siden 1960'erne også firmaets engagement i formel 1-løbene.

Ferrari. Grundlæggeren Enzo Ferrari på sit kontor i Fiorano ved Modena. Fra sit skrivebord styrede han siden 1960'erne også firmaets engagement i formel 1-løbene.

Enzo Ferrari, Enzo Anselmo Ferrari, 18.2.1898-14.8.1988, italiensk racerkører og grundlægger af Ferrari. Han blev født i Modena og fik i sin ungdom tilknytning til miljøet omkring racerbanen i Monza og motorcykelfirmaet CMN (Costruzioni Meccaniche Nazionali).

Under 1. Verdenskrig døde både Enzo Ferraris far og hans bror Alfredo, der var pilot, sandsynligvis af en influenzaepidemi. Enzo Ferrari meldte sig også til militæret i 1917, men blev året efter selv alvorligt syg og indlagt på et militærhospital. Han kom sig imidlertid og genoptog sin kontakt med CMN, hvorigennem han i 1920 fik job som testkører hos Alfa Romeo.

Efter succes i en række lokale racerløb endte Enzo Ferrari med i 1929 at blive chef for Alfa Romeos aktiviteter på racerbanerne under navnet Scuderia Ferrari. Her begyndte han fra 1932 at anvende et emblem på bilerne med et stejlende hest, som hans mor havde fået af piloten og krigshelten Francesco Baracca (1888-1918), der havde haft Enzo Ferraris bror, Alfredo Ferrari, i sin deling.

Annonce

Emblemet var i sin tid overtaget fra et tysk fly, og hesten er derfor den samme, der optræder i Stuttgarts byvåben. Det gør, at den også kan ses i bilfabrikken Porsches emblem.

I 1939 indledte Enzo Ferrari fabrikationen af sin egen første bil, Auto Avio Construzioni 815. Den var dels baseret på et modificeret chassis fra en Alfa Romeo 6C 2500 og to sammenbyggede motorer fra en Fiat 508 Ballila, der tilsammen gav en rækkemotor på otte cylinder.

Enzo Ferrari havde egentlig en konkurrenceklausul, om at han ikke måtte konstruere biler, men Alfa Romeo gjorde hverken før, under eller efter 2. Verdenskrig gør noget ved det, og Ferrari kunne fortsætte sit virke. Efter krigen kom der flere og flere fabrikationer, fra 1947 under navnet Ferrari.

Enzo Ferrari var en vanskelig person at omgås, og han havde ry for at være indelukket og arrogant. Det viste sig bl.a., da han smed traktorfabrikanten Ferrucio Lamborghini (1916-93) ud af sit kontor, da han beklagede sig over kvaliteten af Ferraris biler.