Containere stablet op i et havneområde.

.

En container fra danske Maersk Line.

.

Container, transportbeholder for gods; anvendelig til gentagen brug ved vekslende transportformer.

Faktaboks

Etymologi
Ordet container er engelsk for 'beholder', af contain 'indeholde'.

En container er udstyret med standardiseret transportgreb og udformet, så den er let at læsse og tømme; hvor søcontaineren som regel har endedøre, har landcontaineren enten side- eller endedøre, evt. begge dele. Endvidere bygges containere efter deres formål, fx kølecontainere til temperaturfølsomme varer, der sikres en ensartet nedkøling.

En standardcontainer har et tværsnit på 8×8 fod og måler normalt hhv. 20 og 40 fod i længden; dog kan begge mål variere ganske meget og i nogen grad stadigvæk være standardiserede. Kapaciteten af containere måles almindeligvis i TEU (twenty feet equivalent unit), som angiver antallet af 20 fods containere.

Containeren blev taget i brug i 1911 i USA, men først efter 2. Verdenskrig blev den af forskellige selskaber, hver med egne standarder, indført i Europa. Det virkelige gennembrud fik den under Koreakrigen, hvor den blev et integreret led i leverancerne til de amerikanske styrker.

I Danmark tog DFDS containere i brug i 1950, da de indledte "dør til dør"-transport. Fra midten af 1950'erne startede transatlantisk transport med gods lastet i containere med standardmål. Siden begyndelsen af 1970'erne er næsten al stykgodstransport over verdenshavene gradvist overgået til containere om bord på specialbyggede containerskibe.

Jernbanetransport

I starten drejede containertransport på land sig alene om trafik til og fra udskibningshavnene, idet søcontaineren på grund af sin bredde på 2,44 m ikke kunne udnyttes effektivt, hvis man skulle anvende EUR-pallen (0,8×1,2 m) (Europa-pallen), som blev brugt af de europæiske transportfirmaer, inkl. jernbaneselskaberne. For at kunne overføre containerens fordel til landtransport udvikledes "binnencontaineren" (landcontaineren); denne er med en bredde på 2,5 m bedre egnet til transport af EUR-pallen.

DSB anskaffede i midten af 1970'erne en stor serie af disse containere, og firmaet Intercontainer oprettede en "containerpool", hvor de fleste europæiske jernbaner indskød containere til fælles afbenyttelse. Landcontainerens betydning er dog blevet mindre efter udviklingen af veksellad.

Den første større containertrafik, DSB var involveret i, var mellem Glostrup og Göteborg i slutningen af 1950'erne. Også DFDS' omlægning af Englandstrafikken til ro-ro-drift (roll-on-roll-off), der indebar baneforbedring mellem Esbjerg og København, var blandt DSB's første containertransportopgaver.

Flytransport

Næsten al godstransport med fly foregår på paller eller i containere. Af hensyn til vægten er flycontainere fremstillet af lette materialer som aluminium eller med aluminiumrammer og sider af plexiglas. For at udnytte pladsen optimalt har flycontainere størrelse og form efter de enkelte flytypers lastrum.

En typisk container til anbringelse i lastrummet under passagerdækket i fx en Boeing 767 rummer 7,1 m3 og er specielt udformet til at fylde lastrummet optimalt. Containerens maksimale vægt med last er 2450 kg (med en egenvægt på 127 kg).

Se også fragtflyvning, godstransport og linjefart.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig