Flyinstrumenter. Panelet til venstre viser, at flyet flyver lige ud mod nord med en hastighed på 147 knob i en højde på 1500 fod. På det andet panel drejer flyet mod højre med en krængning på 15 grader; hastigheden er 112 knob, højden 2300 fod, og flyet stiger med 500 fod/min.

.

Flyinstrumenter, pilotens instrumenter i en flyvemaskine. Flyinstrumenterne opdeles i flyve-, motor-, navigations- og radioinstrumenter. Flyveinstrumenterne er placeret direkte foran piloten og er sædvanligvis arrangeret i et "basic T" med den kunstige horisont øverst i midten, således at piloten blot behøver at kigge op for at se den rigtige horisont. Fartmåleren sidder øverst til venstre, så piloten under landing nemt kan skæve ud på landingsbanen og bedømme flyvehøjden for udfladningen samtidig med, at han kan se farten på instrumentet. Kursgyroen/kompasset, hvorpå piloten kan se flyets kurs, er placeret under den kunstige horisont. Kursgyroen og den kunstige horisont fungerer ved hjælp af gyroer. Højdemåleren er placeret til højre for den kunstige horisont.

Uden for basic T'et og under højdemåleren er der normalt et variometer, der viser, hvor hurtigt flyvehøjden ændres. Til venstre for kompasset er der ofte en krængnings- og drejningsviser, der indikerer, hvad der skal til at ske på kompasset, og om piloten flyver koordineret (rent). Endelig er der også et ur med stopfunktion.

Fartmåleren måler det dynamiske lufttryk fra det fremadvendte hul på pitotrøret. Fartmålerens visning indikeres i knob, miles i timen eller km/h. På hurtige fly er fartmåleren suppleret med et machmeter, der indikerer machtallet. Det fungerer ved, at der i fartmålerens mekanisme er indført en temperaturkorrektion fra udendørstemperaturen.

Højdemåleren er traditionelt et barometer, som viser det statiske tryk indikeret i fod eller meter; radarhøjdemåleren er baseret på en radarafstandsmåling, og den anvendes mest i lave flyvehøjder.

Variometeret viser, hvor hurtigt flyet stiger eller synker i fod/s eller m/s, og det er i sin simpleste form et barometer med et kalibreret hul og en dæmpebeholder.

Moderne flyinstrumenter er enten katodestrålerør eller flydende krystaldisplays. Et meget pilotvenligt flyveinstrument er head-up-displayet, hvor de vigtigste flyveinformationer projiceres op på en glasplade foran piloten, så han ikke behøver at kigge ned på instrumentpanelet i cockpittet for at få sine flyveinformationer. På de hjelmmonterede displaysystemer bliver flyinformationerne kastet op på visiret, så piloten konstant har informationerne inden for synsfeltet; dette kan suppleres med billeder fra lysforstærkende og infrarøde kameraer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig