De specielle geografiske forhold i Danmark med sunde og bælter udgjorde tidligere en hindring for opbygningen af et sammenhængende landsdækkende jernbanenet. Det var derfor nødvendigt at indsætte jernbanefærger, hvis jernbanernes trafikale og økonomiske fordele skulle udnyttes optimalt.
Den første danske jernbanefærge var en dobbeltendet hjuldamper med et 38 m langt gennemgående spor, konstrueret efter samme princip som de ældste skotske færger. Den hed Lillebelt og var anskaffet af De Jydsk-Fyenske Statsbaner til overfarten Fredericia-Strib, og sejladsen påbegyndtes den 19. marts 1872 (den ophørte i 1935 ved åbningen af Lillebæltsbroen).
I de følgende år blev der anskaffet flere mindre hjulfærger af samme type til de korte danske ruter. I 1883 blev Oddesundoverfarten åbnet (ophørt 1938 ved åbningen af Oddesundbroen), og i november samme år indsatte De Sjællandske Statsbaner de to dobbeltsporede hjuldampfærger Korsør og Nyborg på Storebæltsoverfarten. Færgerne, som var 77,4 m lange og 17,7 m brede over hjulkasserne, havde en effektiv sporlængde på 120 m. De var såkaldte kælderfærger, hvor næsten hele passagerapteringen var anbragt under vogndækket.
I 1884 begyndte sejladsen mellem Masnedø og Orehoved (ophørt 1937 ved åbningen af Storstrømsbroen), og i 1889 blev der indsat jernbanefærge på Sallingsund mellem Nykøbing Mors og Glyngøre (ophørt 1977).
Også jernbanefærgeforbindelserne til udlandet fik afgørende økonomisk og trafikal betydning. I 1892 satte DSB en enkeltsporet dampfærge i fart mellem Helsingør og Helsingborg, og i 1895 blev overfarten mellem Københavns Frihavn og Malmø åbnet med hjulfærgen Kjøbenhavn. I samarbejde med de mecklenburgske jernbanemyndigheder oprettede DSB i 1903 jernbaneoverfarten mellem Gedser og Warnemünde.
Efter Genforeningen blev der oprettet to privatejede jernbanefærgeruter; i 1922 ruten Fåborg-Mommark (ophørt som jernbaneoverfart i 1950) og året efter overfarten Assens-Årøsund (ophørt med jernbanedrift i 1951).
Jernbanerne på Langeland var i 15 år helt isoleret, indtil Sydfyenske Dampskibsselskab i 1926 indsatte dampfærgen Langeland mellem Svendborg og Rudkøbing (ophørt 1962). I 1927 oprettedes jernbaneoverfarten mellem Hvalpsund og Sundsøre (ophørt 1969).
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.