Køler, varmeveksler, hvori den opvarmede kølervæske fra en motor bliver afkølet, normalt ved passage af luft. En køler er opbygget af et stort antal tyndvæggede metalrør i et net af tynde metalplader. Når den opvarmede kølervæske passerer gennem rørene, afgives varmen til de tynde plader og videre til den forbistrømmende luft. I et motorkøretøj er luftpassagen almindeligvis tilstrækkelig, blot det bevæger sig med normal hastighed, men ved stilstand eller hård belastning, fx langsom kørsel op ad en stejl stigning, er det nødvendigt at blæse luften forbi køleren. Det sker i moderne køretøjer med en elektrisk ventilator styret af en varmefølsom kontakt.

Forbrænding og smøring af en motor fungerer bedst inden for et snævert temperaturområde. Derfor sikrer en termostatstyret ventil, at cirkulationen af kølervæske holdes på et meget lavt niveau, indtil driftstemperaturen er nået. Som kølervæske bruges normalt vand tilsat stoffer, som nedsætter væskens frysepunkt og hæver dens kogepunkt. Hertil bruges fx ethylenglycol eller propylenglycol. For at forhindre at kølervæsken korroderer motoren, tilsættes en række additiver.

Ikke alle motorer har kølere, fx er mange motorcykelmotorer og visse mindre bilmotorer direkte luftkølede, idet motorblokken er udformet med køleribber.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig