Mini, lille, forhjulstrukken personbil konstrueret for British Motor Corporation af Alec Issigonis, lanceret 1959. Konstruktionen brød på flere afgørende punkter med gængs praksis, bl.a. ved at have motoren anbragt på tværs foran med træk til forhjulene via en gearkasse anbragt i motorens krumtaphus. Hjulene var uafhængigt affjedret vha. gummikegler. Målet var at få motor, transmission og hjulophæng til at optage så lidt plads som muligt.

Konstruktionen betegnede et afgørende brud i bilens historie og blev forbillede for så godt som alle senere bilkonstruktioner.

De første år blev bilen solgt som Austin Seven og Morris 850, i Danmark dog som Austin Partner og Morris Mascot. Senere ændredes navnet til Mini. Bilen forblev i produktion indtil 2000 og opnåede i sine senere år nærmest kultstatus. Der var da produceret 5,3 mio. Mini'er.

I 2001 lancerede BMW, som havde købt navnet og fabrikken i 1994, en ny version af Mini. Der var tale om en væsentlig større og dyrere bil, som i det ydre design søgte at lede tankerne hen på den oprindelige konstruktion. Den er siden blevet fulgt af forskellige andre versioner af de tidligere Mini-modeller, bl.a. Mini Cooper (2006) og Mini Cooper Clubman (2007).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig