Luftfoto af Shannon Airport. Foto fra 1950'erne.

.

Shannon Airport. Foto fra 1950'erne.

.

Luftfoto af Shannon Airport fra 1950'erne.

.

Shannon Airport er en international lufthavn beliggende i Clare ca. 24 km nordvest for Limerick ved udmundingen af floden Shannon; officielt åbnet 1945. Shannon Airport er Irlands tredjestørste lufthavn med 1,7 mio. passagerer årligt (2020). I 2013 blev lufthavnen udskilt fra det statsejede Dublin Airport Authority (DAA) og drives af Shannon Airport Authority plc.

Historie

Shannon Airport. Foto fra 1950'erne.

.

Allerede før anlæggelsen af den nuværende Shannon Airport var de inddæmmede områder ved Shannonfloden base for transatlantiske flyvninger, idet Foynes på sydsyden af flodmundingen i 1935 var blevet udpeget til et egnet sted for flyvebåde. I 1936 besigtigede flypioneren Charles A. Lindbergh området for det amerikanske luftfartsselskab PanAm (Pan American Airways) og fandt det velegnet til transatlantisk trafik hvorfor der etableredes fire græsklædte landingsbaner på nordsiden af flodmundingen til brug for landbaserede fly. Under 2. Verdenskrig fløj Imperial Airways passagerer, der skulle over Atlanten, fra Bristol til Shannon, hvorfra de overførtes til flyvebåde i Foynes. Efter krigen ophørte brugen af flyvebåde til kommerciel trafik, og faciliteterne til handling af flyvebåde i Foynes lukkede derfor i 1946.

I 1945 åbnede den nye Shannon Airport med faste ruteflyvninger til Nordamerika. Tidlige rutefly som Douglas DC-4 og DC-6 eller Lockheeds Constellation 749 var med deres begrænsede rækkevidde nødt til at mellemlande for at tanke op, inden de krydsede Atlanterhavet, og det skete dels i Shannon Airport, der var den vestligste lufthavn i Europa, dels i Gander på Newfoundland i Canada. Flyselskaberne AOA (American Overseas Airlines), TWA (Trans World Airlines) og PanAm betjente som de første lufthavnen, og allerede i 1946 havde Shannon Airport 4000 landinger og 108.000 passagerer. I 1947 fik Shannon Airport som den første lufthavn i verden toldfrit salg.

I 1958 havde lufthavnen 11.000 landinger og 500.000 passagerer, men efterhånden som det med ibrugtagningen af jetfly som Boeing 707 og Douglas Aircraft Companys DC 8 blev muligt at flyve nonstop mellem destinationer i USA/Canada og Europa, mistede Shannon Airport sin beetydning. Dog fortsatte russiske Aeroflot-fly med at mellemlande 1980-91 for optankning på flyvninger til byer i Nord- og Sydamerika.

1945-69 hørte Shannon Airport skiftesvis under Industri- og handelsministeriet og Transportministeriet. Fra 1969 blev kontrollen med lufthavnen lagt over til Aer Rianta, der er datterselskab af Dublin Airport Authority (DAA).

Eksterne links

Kommentarer (1)

skrev Johannes Lundstrøm

Jeg synes vi skal slette foto nr. 2 og 3. Foto 1 og 2 viser lidt det samme og foto 3 og 6 er identiske ???. Skal vi være strikse kan foto 4, 5 og 7 også godt udelades.

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig