Fly-by-wire, (eng. 'flyvning via elektriske ledninger'), elektronisk styring af luft- eller rumfartøjer. Fly-by-wire fungerer ved, at pilotens styring registreres af en computer (Flight Control Computer), som dirigerer flyets rorflader ved hjælp af elektriske signaler; piloten har derfor ikke direkte mekanisk forbindelse til rorene. Fly-by-wire gør det muligt at forbedre et luftfartøjs stabilitet, manøvreevne og brændstoføkonomi, da computeren konstant kan anbringe rorfladerne i den optimale position i forhold til pilotens eller autopilotens ønsker. For at sikre pålideligheden af styresystemet består det typisk af tre eller fire uafhængige computere, der overvåger hinanden. Endvidere er der i mange fly en mekanisk backup til fly-by-wire-systemet.

Fly-by-wire var først simple former af analoge autopilotsystemer, og Concorden fra 1969 var det første trafikfly med fly-by-wire. Digitale fly-by-wire-systemer blev første gang anvendt i det amerikanske Apolloprogram. De fleste nyere kampfly (fx F-16) og mange trafikfly (fx Airbus A320) er udstyret med fly-by-wire.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig