Sovevogne og spisevogne, jernbanevogne indrettet med hhv. senge og restaurantfaciliteter. De bliver ofte ejet og/eller drevet af særlige selskaber. Mest kendt er Compagnie Internationale des Wagons-Lits, oprettet i 1872 af belgieren Georges Nagelmackers (1845-1905). Selskabet kom efterhånden til at operere i det meste af Europa og i visse oversøiske områder. Dets sove- og fra 1880 også spisevogne indgik i jernbaneselskabernes ordinære tog, men der var også hele luksustog, som udelukkende bestod af Wagons-Lits-vogne; mest berømt er Orientekspressen fra 1883. Wagons-Lits' betydning kulminerede i 1920'erne og 1930'erne; efter 2. Verdenskrig overtog luftfarten en stor del af fjerntrafikken.

I 1916 oprettedes i Tyskland MITROPA (Mitteleuropäische Schlafwagen- und Speisewagen-Aktiengesellschaft), fortrinsvis med beslaglagte Wagons-Lits-vogne. Selskabet fik også efter krigen en væsentlig del af sove- og spisevognsdriften i Centraleuropa. Efter 2. Verdenskrig blev MITROPA et østtysk selskab, og i 1949 oprettedes i Vesttyskland DSG (Deutsche Schlafwagen- und Speisewagen-Gesellschaft). Med Tysklands genforening blev de to selskaber sammensluttet under navnet MITROPA. I 2002 blev selskabets aktiviteter vedr. tog overført til DB AG (Reise&Touristik), hvorefter nattog i Tyskland blev benævnt DB Nachtzug. Fra 2007 overtog DB AG (Fernverkehr) det schweiziske sovevognsselskab CityNightLine AG, og nattogsforbindelserne blev herefter drevet under mærket City Night Line. Der er 29 nattogsforbindelser i ni europæiske lande, således forbindelser internt i Tyskland, til Tyskland fra Danmark (København), Holland (Amsterdam), Belgien (Bruxelles), Frankrig (Paris), Schweiz (Zürich), Italien (Milano, Rom, Venedig), Østrig (Wien) og Tjekkiet (Prag).

I USA blev den første sovevogn sat i drift af et jernbaneselskab i 1838. I 1857-58 kom de første sovevognsselskaber. Størst betydning fik Pullman Palace Car Co., oprettet i 1867 af George Pullman (1831-97). Pullmanselskabet byggede også vogne til andre selskaber på verdens største fabrik for personvognsmateriel. Den tidlige amerikanske sovevognstype, hvor køjerne er anbragt i vognens længderetning bag forhæng, slog aldrig an i Europa, hvor man foretrak kupéer, hvilket også senere blev tilfældet i USA. Derimod eksporterede Pullman i 1870'erne salonvogne, hvor hver passager havde sin egen lænestol, til England. Denne vogntype blev fra 1920'erne anvendt i europæiske luksustog. De rejsende fik deres måltider serveret ved deres pladser, idet den ene vogn i et vognpar havde køkken. Mens man med en Pullmanvogn i USA normalt mener en sovevogn, betegner begrebet i Europa en luksuriøs vogn med siddepladser og servering af (varm) mad ved pladsen.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig