AVE er et datterselskab under det spanske jernbaneselskab, RENFE (Red Nacional de los Ferrocariles Españoles). AVE driver højhastighedstrafik med tog, der kører op til 300 km/h.

Faktaboks

Etymologi

Selskabets navn er en forkortelse for Alta Velocidad Española, der på spansk betyder 'spansk højhastighed'.

Det er planlagt, at alle større byer i Spanien skal være tilsluttet højhastighedsnettet. Nye højhastighedsstrækninger anlægges med normal sporvidde i modsætning til det i Spanien almindeligt anvendte bredspor (1668 mm).

Strækninger og baner

Den første højhastighedsbane i Spanien var den 471 km lange, normalsporede strækning mellem Madrid (Atocha) over Córdoba til Sevilla, der blev bygget i 1992 i forbindelse med verdensudstillingen EXPO 92. Den har normal sporvidde (1435 mm). Det rullende materiel er et modificeret TGV-tog med en maksimal hastighed på ca. 270 km/h. Togsættet består af to lokomotiver og otte vogne med en toglængde på 200 m og 329 siddepladser.

Senere blev der bygget AVE-højhastighedsbaner fra Madrid (Atocha) til Zaragoza og videre til Barcelona. Det rullende materiel er her det tyske højhastighedstog ICE3, der kører med en maksimal hastighed på 300 km/h. Fra Barcelona blev der bygget videre over Figueras med tilslutning til det franske højhastighedsnet i Perpignan. Denne strækning blev sat i drift i 2013. Samme år begyndte AVE at køre højhastighedstog fra Madrid til Alicante.

Der er også etableret højhastighedsdrift fra Madrid (Atocha) over Zaragoza til Huesca og fra Madrid (Atocha) til Málaga over Córdoba (nye banestrækninger er Zaragoza-Huesca og Córdoba-Málaga) samt fra Madrid (Chamartín) over Segovia til Valladolid.

Siden 2020 har der også været AVE-tog fra Madrid til Valencia og siden 2022 fra Madrid til Murcia og fra Valladolid til Burgos, hvilket forbinder Madrid med Burgos.

Der er endvidere planlagt linjer Madrid-Bilbao-Bordeaux og Madrid-Porto-Lissabon.

Fra 2013 til 2022 foregik højhastighedsdriften fra Spanien til Frankrig som et samarbejde mellem RENFE og det franske SNCF. Sidstnævnte opsagde imidlertid samarbejdet i december 2022. Efter et kortvarigt stop blev højhastighedsforbindelserne Barcelona-Lyon og Madrid-Barcelona-Avignon-Marseille genoptaget i juli 2023, nu med RENFE og SNCF som konkurrenter.

Ulykker

Spanien oplevede den 24. juli 2013 sin værste jernbaneulykke i 70 år, da et højhastighedstog fra Madrid til Ferrol i Galicien blev afsporet i en skarp kurve kort før ankomst til pilgrimsbyen Santiago de Compostela i det nordvestlige Spanien. Grunden til afsporingen var, at toget havde kørt med en alt for høj, og ikke tilladt, fart i en skarp kurve. 79 mennesker blev dræbt og omkring 140 kvæstet. Ulykken udløste landesorg i Spanien.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer (4)

skrev Poul Søren Kjærsgaard

Artiklen trænger til korrektion
Banegården i Madrid staves ‘Chamartín’ (r mangler og í); Ferrol ligger i Galicien (nordvest og ikke i Sydspanien )
Der har siden 2013 været Ave-tog til Alicante og siden 2020 til Valencia. I 2022 tog til Murcia.

svarede Adam Hyllested

Mange tak for kommentaren. Artiklen er nu ændret på de nævnte punkter, men trænger stadig til opdatering.

skrev Poul Søren Kjærsgaard

Kære Adam,
Helt enig i, at der fortsat er brug for opdatering.
De anførte rettelser skrev jeg fra mobiltelefon; de var derfor lidt korte. Dertil kommer, at det jo ikke er 'mit' område.
Mange hilsener Poul Søren

svarede Adam Hyllested

Kære Poul Søren - de sproglige rettelser er jo dog tæt på dit område. Det er meget velkomment. Hele jernbaneområdet venter på en grundig opdatering. Vi har flere fagansvarlige på vej, men som én af dem selv siger: "Dem, der ved mest om jernbaner, er i mange tilfælde ikke de formelle eksperter på området". Vh fra Adam/redaktionen

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig