Sikkerhedssele. Trepunktssele med selestrammer og selekraftbegrænser. Den viste pyrotekniske selestrammer udløser ved en kraftig opbremsning eller kollision en lille sprængladning, som strammer selen til. Når bilen er udstyret med airbag, kan selestrammeren suppleres med en selekraftbegrænser, der reducerer det maksimale tryk, som selen strammer med, og dermed reducerer risikoen for indre kvæstelser ved et uheld. Topunktsseler anvendes fx på det midterste bagsæde i personbiler og andre steder, hvor der ikke er plads til trepunktsseler. Firepunktsseler anvendes især inden for motorsport.

.

Sikkerhedssele, rem eller sele, som skal fastholde en person i et transportmiddel i tilfælde af pludselige ændringer af hastighed eller retning. Allerede i 1903 blev tanken om sikkerhedsseler til biler fremført, men idéen vandt ikke genklang før i 1950'erne, hvor seler kunne købes som ekstraudstyr.

Tidlige seler var enkle hofteseler eller H-seler (også kaldet firepunktsseler eller rygsækseler) med rem over begge skuldre; H-seler anvendes stadig i motorsport. Volvo var i 1958 det første firma, som begyndte at montere sikkerhedsseler (trepunktsseler) som standard. Med trepunktsselernes indførelse blev seler både effektive og lette at anvende, især efter at rulleselerne, som automatisk ruller tilbage i hvilestilling, blev opfundet.

I Danmark blev brugen af sikkerhedsseler på forsædet lovpligtig i 1976; i 1990 blev det desuden lovpligtigt for bagsædepassagerer at anvende sele. Selerne skal som hovedregel være trepunktsseler forsynet med selestrammer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig