En bus er et motorkøretøj beregnet til transport af flere end otte passagerer foruden føreren. Bussens historie rækker længere tilbage end de første private personbiler, idet der allerede i første halvdel af 1800-tallet var dampdrevne busser i regelmæssig drift i bl.a. England; se bil.

Faktaboks

Etymologi
Ordet er dannet i nyere tid som en forkortelse af latin omnibus 'for alle', dativ pluralis af omnis 'enhver'.

Busser kan opdeles i to markant forskellige typer: bybusser (rutebiler), der løser kollektive transportopgaver, og langtursbusser, der især anvendes til turistkørsel. Der er en tendens til at bygge bybusser stadig mindre og lavere for at lette manøvrering samt ind- og udstigning, mens langtursbusser bygges større og større, ofte i to etager og med bagageplads under gulvet. Toetagers bybusser benyttes i en række storbyer, men har ellers ikke vundet almindelig udbredelse, bl.a. pga. adgangsforholdene til øverste etage. En anden bustype er ledbussen, som er en almindelig toakslet bus, hvortil der er fastkoblet en énakslet efterløber. Herved forøges vognlængden fra de normale 12 m til maksimalt 18 m.

Gennem mange år var busser blot karosserier med mange sæder bygget på et lastvognschassis, men i løbet af 1970-90'erne har konstruktioner med selvbærende karosserier vundet stigende udbredelse, hvorved det er blevet muligt at bygge busserne lettere og lavere.

Som motortype anvendes almindeligvis en dieselmotor anbragt under gulvet eller bagest. Til bytrafik blev anvendt såkaldte trolleybusser med elektromotorer forsynet med strøm fra køreledninger over vejbanen. Fordelene var en god acceleration og lydløs kørsel; af driftsøkonomiske grunde blev de afskaffet i Danmark i 1971, men de anvendes stadigvæk i udlandet.

På grund af den tiltagende forurening har interessen igen vendt sig mod elektromotorer, og der eksperimenteres med systemer, der kombinerer el- og dieselmotorer. De såkaldte duobusser henter således strøm til elmotorer fra køreledninger over vejbanen i tæt bebyggede områder, mens de anvender dieselmotor på mere åbne strækninger. En anden bustype til bytrafik er hybridbussen, hvor bussens inerti ved nedbremsning opsamles via bremserne og lagres enten i et batteri via en generator, som et hydraulisk tryk eller mekanisk i et svinghjul. Den opsamlede energi kan derefter bruges til at sætte bussen i gang.

Mens dansk bilproduktion ophørte omkring 1920, var der fortsat dansk busproduktion indtil 2004. De Forenede Automobilfabrikker i Odense producerede indtil midten af 1950'erne busser af mærket Triangel, oftest med importerede motorer, men også med danske dieselmotorer af mærket Bur-Wain. Samtidig byggede et antal karosserifabrikker karosserier på buschassiser fra udenlandske fabrikker. De er alle ophørt, senest Dansk Automobil Byggeri (DAB) i Silkeborg ejet af Scania (2003) og Aabenraa Karrosseri A/S ejet af Volvo (2004).

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig