Euro NCAP, The European New Car Assesment Programme, uafhængig organisation, der står for kollisionstest (crashtest) af personbiler, grdl. 1995-96 af Transport Research Labatory for Storbritanniens Transportministerium.

Euro NCAP's medlemmer er transportministerierne i Storbritannien, Tyskland, Holland, Luxembourg, Frankrig, Sverige samt regeringen i Catalonien, det tyske automobilforbund ADAC, den internationale bilorganisation FIA, Automobile Club d'Italia (ACI), der er nyeste medlem, International Consumer Research and Testing (ICRT) og Thatcham, som repræsenterer britiske forsikringsselskaber. Desuden er EU-Kommissionen observerende medlem af Euro NCAP's bestyrelse og yder organisationen politisk støtte.

Danske medlemmer er henholdsvis Forbrugerrådet og dets blad Tænk under ICRT og FDM under FIA's paraply. Kun forbrugerorganisationer kan være medlemmer og kun de store, fuldgyldige medlemmer betaler selv kontingent.

Euro NCAP offentliggjorde den første gruppe af resultater i februar 1997. Siden er omkring 500 personbiler (2012) blevet crashtestet, eller nærmere tre gange så mange, idet der til hver test medgår mindst tre biler af samme model, der testes ved hhv. frontal- og sidekollision samt en såkaldt pæletest.

En fjerde testform, piskesmældtesten, simulerer en bagendekollission ved at lade den pågældende bilmodels førersæde fastgøre på en kraftig metalslæde, der derefter udsættes for en hård opbremsning med en kraftpåvirkning, som svarer til, at en meget langsomt kørende eller holdende bil bliver påkørt bagfra med middel, lav eller høj hastighed.

Teststolen nedbremses under selve testen i tre forsøg fra henholdsvis 16 og 24 km/t, men der er tale om laboratorieforsøg, der kræver omregning til det virkelige liv. Piskesmældtesten ses ganske vist ofte benævnt som bagendekollision, men det er der ikke tale om i den officielle Euro NCAP-test. Det ville koste tre biler yderligere i hvert testprogram af en bil.

Kraftpåvirkningen fra en påkørsel bagfra vil ikke alene være afhængig af påkørselshastigheden, men også af styrken i den påkørende bils front og den påkørte bils bagende. Så det, piskesmældtesten beskæftiger sig med, er udelukkende testbilens forstole med tilhørende hovedstøtter og deres konstruktion og styrke.

I 2014 er det Euro NCAP's plan at flytte fokus fra forsæderne alene, så der også kan gives point for bagsædets evne (inkl. hovedstøtterne) til at modvirke piskesmæld. Yderligere er der planer om at lade biler med god karakter for forsæderne få mulighed for at opnå yderligere point i piskesmældtesten, hvis bilen har et nyt såkaldt autobremsesystem (AEB) som standard.

En Euro NCAP-test koster mindst 1,5 mio. kr. at gennemføre. Finansieringen sker i form af et årligt bidrag fra de fuldgyldige medlemmer, der mindst svarer til prisen for en komplet test af en bil.

Herudover kan bilfabrikkerne ansøge om tilladelse til at sponsorere test af deres egne biler, inden en ny bil sendes på gaden. Derved kan fabrikken sikre sig, at evt. fejl kan blive rettet. Disse fejl skal så være rettet, inden bilen kommer til salg, og bilfabrikkerne har ingen indflydelse på resultatet og kan ikke fortryde testen.

Euro NCAP har siden den første test været årsag til, at biler i dag er blevet meget mere sikre end tidligere. Testens resultat består således i dag af en samlet vurdering af de voksnes sikkerhed på forsæderne, børnenes sikkerhed på især bagsædet og bilens "venlighed" mod bløde trafikanter, der måtte komme i vejen - den såkaldte fodgængertest.

Som noget nyt er der siden 2009 desuden blevet indført point for tilstedeværelsen af aktive sikkerhedsdetaljer som ESC eller Electronic Stablity Control (også kaldet ESP, Electronic Stability Program, eller Elektronisk Antiskrid Program), justerbar fartbegrænser og selehuskere (selealarm) på for- og bagsæder.

Uden ESC har en bil ikke kunnet opnå topkarakteren fem stjerner. Nyt er, at bilerne nu skal gennemføre en dynamisk test af ESC'ens funktion. Endnu er ingen biler dumpet i denne test, som fremover vil være lovpligtig i forbindelse med bilernes EU-typegodkendelse. Fra og med 2012 er ESC indført som lovpligtigt udstyr på fabriksnye, nykonstruerede biler, der fremstilles til registrering i EU. Senere vil ESC blive lov på samtlige biler, der fremstilles til registrering i EU.

I Danmark er der indført lovgivning om, at nye biler, der står til salg hos forhandlerne, skal være mærket med sikkerhedsstjerner på basis af Euro NCAP, men justeret til dansk udstyr.

Mærkningen har endnu den svaghed, at teståret ikke er anført. Det vil sige, at en femstjernet bil fra 2011 kan stå side om side med en trestjernet bil fra 2012 med nøjagtig samme sikkerhed, men blot med testresultaterne beregnet i henhold til Euro NCAP's skrappere 2012-regler. Den største forskel findes i minimumskravene til fodgængersikkerhed og handler derfor ikke om bilens kollisionssikkerhed for fører og passagerer. Se også crashtest.

Euroncap.com - Euro NCAP's hjemmeside

Sikkerbil.dk - uafhængig dansk hjemmeside om bl.a. Euro NCAP-testen

Trafikstyrelsens hjemmeside om bilsikkerhed

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig