Ellert, mini-el, dansk trehjulet elkøretøj, produceret på fabrikken El-Trans A/S i Randers. Projektet blev første gang præsenteret i 1982 af ingeniør Steen Volmer Jensen (17.4.1942-31.12.2010) som en "mini-el"-prototype.
Den færdige prototype med navnet U-36 blev præsenteret 1985 for offentligheden på udstillingen Biler i Bella 85. Den fik tidligt kælenavnet "ellerten" af Berlingske Tidendes daværende motorredaktør, Finn Knudstrup. Navnet havde dog allerede været brugt i 1973 til en italiensk elscooter, Solo electra.
Ellerten var tænkt til nærtransport og blev helt fra begyndelsen ikke karakteriseret som en bil, men som et "trehjulet køretøj", et supplement til bilen og et alternativ til dele af den kollektive trafik. Køretøjet skulle løse de mest hyppigt forekommende, mindre transportopgaver i hverdagen såsom transport til og fra arbejde, supermarked og børnehave.
De faste udgifter skulle ligge på under 5000 kr. pr. år, og energiforbruget skønnedes til 3 øre/km. Nyeste model, CityEl, koster ca. 80.000 kr. inkl. levering. CityEl kræver ikke periodiske syn og den årlige vægtafgift er ca. 700 kr. (2017).
Fra begyndelsen blev der rejst spørgsmål omkring sikkerheden i det lille plastkøretøj. Idéen om bedre sikkerhed førte til ønsker om, at ellerten måtte køre på cykelstier, men da den er registreret som en motorcykel, er der ikke lovmæssig baggrund for dette. I ellertens barndom blev der indrettet gratis p-pladser forbeholdt el-køretøjer som ellerten, men da de overvejende stod tomme, blev de snart nedlagt.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.