Ellert, mini-el, dansk trehjulet elkøretøj, produceret på fabrikken El-Trans A/S i Randers. Projektet blev første gang præsenteret i 1982 af ingeniør Steen Volmer Jensen (17.4.1942-31.12.2010) som en "mini-el"-prototype.

Den færdige prototype med navnet U-36 blev præsenteret 1985 for offentligheden på udstillingen Biler i Bella 85. Den fik tidligt kælenavnet "ellerten" af Berlingske Tidendes daværende motorredaktør, Finn Knudstrup. Navnet havde dog allerede været brugt i 1973 til en italiensk elscooter, Solo electra.

Ellerten var tænkt til nærtransport og blev helt fra begyndelsen ikke karakteriseret som en bil, men som et "trehjulet køretøj", et supplement til bilen og et alternativ til dele af den kollektive trafik. Køretøjet skulle løse de mest hyppigt forekommende, mindre transportopgaver i hverdagen såsom transport til og fra arbejde, supermarked og børnehave.

De faste udgifter skulle ligge på under 5000 kr. pr. år, og energiforbruget skønnedes til 3 øre/km. Nyeste model, CityEl, koster ca. 80.000 kr. inkl. levering. CityEl kræver ikke periodiske syn og den årlige vægtafgift er ca. 700 kr. (2017).

Fra begyndelsen blev der rejst spørgsmål omkring sikkerheden i det lille plastkøretøj. Idéen om bedre sikkerhed førte til ønsker om, at ellerten måtte køre på cykelstier, men da den er registreret som en motorcykel, er der ikke lovmæssig baggrund for dette. I ellertens barndom blev der indrettet gratis p-pladser forbeholdt el-køretøjer som ellerten, men da de overvejende stod tomme, blev de snart nedlagt.

Produktion

Ellerten eller mini-el blev produceret af firmaet bag Ellerten El-trans A/S på en fabrik i Randers. 1987 rullede det første færdige eksemplar ud fra fabrikken. Produktionen blev støttet af Teknologistyrelsen, og derudover finansieret ved tegning af andelsbeviser.

El-trans A/S gik konkurs i 1988, men blev rekonstrueret 1989 under navnet "El-trans 89". I 1992 kom en ny og forbedret version af mini-el på markedet kaldet "mini-el City", og fabrikken skiftede navn til CityCom A/S.

Tekniske data for ellerten 1987

egenskab
Tophastighed 40 km/t
Rækkevidde pr. opladning 40-70 km
Ladetid 0-100% 10-12 timer
Bremsesystem Tokreds, hydrauliske tromlebremser på alle tre hjul. Fodbetjent mekanisk parkeringsbremse på forhjulet
Batterier 3 stk. 12 volt/90 Ah (C5). Driftspænding 36 volt. Batteriskift hver 7500 km (5000 kr.)
Motor Permanent magnet DC 880/3250 watt
Egenvægt 285 kg (inkl. 90 kg batterier)
Nyttelast 115 kg
Maks. total 400 kg
Cw (luftmodstand beregnet) 0,36
Længde 2,73 m
Bredde 1,06 m
Højde (lukket) 1,22 m
Højde (åben) 2,10 m
Akselafstand 1,81 m
Sporvidde 0,93 m
Venderadius, yderste karosseridel 4,33 m
Cirkapriser: 1987: 22.000 kr. 1988: 33.000 kr. 2017: 80.000 kr.

I 1995 blev konceptet købt af den tyske virksomhed CityCom AG, som flyttede produktionen til Tyskland og begyndte at sælge køretøjet under betegnelsen CityEL. Krabatt UG i Würzburg står for produktionen (2017).

Gennem årene er ellerten blevet teknisk opdateret. Bl.a. kan batterilevetiden hæves ved montering af et moderne letvægt lithiumbatteri i stedet for det tunge, standard blybatteri. Stabiliteten er forbedret, idet hvert af de to baghjul nu trækkes af hver sin elmotor.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig