Den officielle betegnelse for det elektroniske system er nu ESC, Electronic Stability Control. Betegnelsen er internationalt besluttet af FN, der bestemmer køretøjsstandarder. Desuden har EU vedtaget at indføre ESC som lovkrav ved EU-typegodkendelse af nye modeller af person-, vare- og lastbiler, busser og tunge påhængskøretøjer.
Loven gælder for nye modeller, der introduceres fra d. 1. november 2011. For nye eksemplarer af eksisterende modeller bliver kravene først gældende mellem 2014 og 2016. Lovpligtig ESC skønnes at kunne reducere antallet af dræbte i EU med 4.000 og antallet af alvorligt tilskadekomne med 100.000 årligt.
Betegnelsen ESC anvendes endvidere af ACEA (European Automobile Manufacturers Association), SAE (Society of Automotive Engineers) i Nordamerika og Japan Automobile Manufacturers Association.
Fra januar 2009 har crashtestorganisationen Euro NCAP sat som krav for topkarakteren fem stjerner, at bilerne - ud over at opnå et minimum antal point i testen - skal have ESC som standard på det europæiske marked. Med en installationsrate for de enkelte bilmodeller på 85% i 2009, stigende med 5% om året til 100% i 2012.
Siden 2011 har ESC-funktionen skulle udsættes for en dynamisk test på en testbane. Karakteren er "bestået" eller "ikke bestået". Samme test er blevet lovpligtig, foreløbig i forbindelse med EU-godkendelsen af nye bilkonstruktioner, senere for enhver ny EU-godkendt bil, der sælges.
De danske skattemyndigheder giver fradrag i registreringsafgiften for femstjernede personbiler, men også yderligere afgiftslempelser for ESC og andet sikkerhedsudstyr ud over den stjernebetingede.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.