Ford Motor Company igangsatte i 1913 den berømte masseproduktion af model T. Paraden her er af model K fra 1904.

.

Model T. Foto: Niels Orbesen

.

Ford Motor Company, amerikansk industriforetagende med hovedsæde i Detroit; verdens næststørste bilproducent efter General Motors.

Firmaet stiftedes 1902 af bl.a. Henry Ford under navnet Ford & Malcolmson Co. Ltd., men ændrede i 1903 navn til Ford Motor Co. Henry Fords ledende princip var at masseproducere enkle og billige, men robuste biler.

Allerede i 1906 producerede Ford Motor Co. flere biler end nogen anden bilproducent, og i 1913 indførte firmaet som den første bilproducent samlebåndsteknikken. Den rationelle produktion samt den politik kun at producere én type biler førte til hidtil uhørt lave priser.

Model T var således i produktion 1908-27 uden væsentlige tekniske ændringer og nåede at blive produceret i ca. 15 mio. eksemplarer, et tal, som siden kun er overgået af Volkswagens type 1.

I 1911 etablerede Ford en samlefabrik i Manchester, og i 1919 en i København, og i de følgende år blev der bygget Fordfabrikker i adskillige europæiske og sydamerikanske lande, bl.a. Tyskland, Brasilien og Argentina.

Så længe Henry Ford levede, var produktionen præget af konstruktiv konservatisme og forsigtighed. Dog lancerede man i 1932 verdens første billige bil med V8-motor. Bag denne motors konstruktion stod Henry Fords nære medarbejder, den danskfødte tekniker Charles E. Sorensen (1881-1968).

I 1922 købtes Lincolnfabrikken for også at have et luksusmærke på programmet, og i 1939 blev mellemklassemærket Mercury lanceret. Efter 2. Verdenskrig blev produktionen rationaliseret, bl.a. blev den franske fabrik solgt, og samlefabrikken i København nedlagt.

Ford har sidste halvdel af 1900-t. købt interesser i en række bilfabrikker: Mazda (33,4% siden 1979), Aston Martin Lagonda (75% i 1987, 15% fra 2007), Jaguar (100% i 1989), Volvos personbildivision (100% i 1999) og Land Rover (100% i 2000). Jaguar blev i 2008 solgt videre til den indiske bilproducent Tata og Volvos personbildivision i 2010 til kinesiske Zheijang Geely Holding, der står bag bilmærket Geely.

I 2009 havde koncernen en omsætning på 118 mia. dollar med ca. 198.000 ansatte, og den solgte 4,8 mio. biler (Mazda ikke medregnet).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig