Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Saab SK 60 AS

Oprindelig forfatter gdra Seneste forfatter Redaktionen

Sk 60 jetovergangstræner fra 1963.

Sk 60 jetovergangstræner fra 1963.

Saab SK 60 AS, Saab 105, svensk militærfly udviklet af Saab AB. Flyet har primært været benyttet som træningsfly i det svenske flyvevåben siden 1967, og en eksportudgave under navnet Saab 105 har tillige været anvendt af det østrigske flyvevåben siden 1970'erne.

Saab SK 60, der fløj første gang 29.6.1963, har en overliggende vinge, to jetmotorer og kan nå en højde på 10.000 m og en tophastighed på 890 km/t. Flyene var oprindeligt udstyret med to franskudviklede Turboméca Aubisque-turbojetmotorer licensfremstillet i Sverige under betegnelsen RM9 (Reaktionsmotor 9). I 1988 besluttede flyvevåbnet at opdatere flyene, så de kunne gøre tjeneste i mange forskellige roller i mange år endnu. I 1993 blev SK 60 opgraderet med kraftigere og støjsvagere RM15-motorer, der var Flygvapnets betegnelse for Williams-Rolls' FJ44.

Der findes et utal af modeller lige fra en let angrebsudgave udstyret med kanon- og raketophæng under vingerne til nærstøtte af jordstyrker, til en rekognosceringsudgave med en ”fotonæse” indeholdende kameraudstyr, til en firepersoners civil udgave beregnet til persontransport. Den sidste civile udgave slog dog aldrig igennem og blev taget ud af modelprogrammet, før den kom i serieproduktion. Det svenske flyvevåben har modtaget 150 fly af typen Saab SK 60, hvoraf ca. 50 stadig benyttes til trænings- og forbindelsesopgaver i 2015. Sverige påregner at udfase de sidste af typen efter 2017. Seks Saab SK 60 anvendes af opvisningsholdet Team 60.

Annonce

Saab SK 60-modeller
SK 60AEt tosædet trænings- og forbindelsesfly og det mest udbredte fly.
SK 60BEt let ildstøttefly og helikopterjæger med gyrostabiliseret sigte og Rb 05 radiostyrede missiler.
SK 60CEt fotorekognosceringsfly med et Fairchild KB-18 kamera i næsen og båndoptager.
SK 60DEt firesædet forbindelsesfly uden katapultsæder.
SK 60EEn SK 60D med instrumentering til at træne trafikflyvere.

I 1967 udviklede man en speciel eksportudgave Saab 105 XT, som var et væsentligt kraftigere bygget fly, som var i stand til at bære betydeligt større brændstofbeholdning, ligesom det kunne bære tunge bomber og missiler. Flyet kunne bære op til 2000 kg. ydre last. Nye kraftigere motorer var af typen General Electric J-85 17B. De 40 Saab 105OE, der i 1970'erne leveredes til Østrig leveret til brug for både angrebs- og rekognosceringsopgaver, var baseret på Saab 105 XT. Saab 105OE har General Electric J85-turbojetmotorer. Det østrigske flyvevåben har ved flere lejligheder ønsket at erstatte flyene med noget nyere og mere tidssvarende, men har endnu ikke fundet en værdig afløser.

Litteratur anbefalet af Den Store Danskes brugere

Jane's All the World's Aircraft (1969-70), s. 175-177

Hans G. Andersson: SAAB Aircraft since 1937 (1997)

Referér til denne tekst ved at skrive:
Rikke Andersen: Saab SK 60 AS i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 24. august 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=247842