Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Morian Hansen

Oprindelig forfatter Ove Hermansen Seneste forfatter Redaktionen

Morian Hansen, egl. Jens Henning Fisker Hansen, 1905-95, dansk væddeløbskører og pilot. Morian Hansen blev født i Frederikssund, hvor han også blev uddannet som mekaniker, inden han fik ansættelse hos Ford, hvor han fik øgenavnet Morian. Navnet er dog også blevet relateret til hans ansigts udseende, når han havde kørt væddeløb (dirt track).

I slutningen af 1920'erne giftede han sig med Ellen Bech, med hvem han fik en datter, og begyndte samtidig at køre speedway og deltage i bilvæddeløb. I 1930 vandt han dansk speedways "Gyldne Hjelm".

Morian Hansen flyttede dog snart med sin familie til Storbritannien, hvor professionel motorsport var mere fremme. Ved VM 1936 og 1937 i Storbritannien blev han begge år nr. 11. Han kørte også speedway i Australien og valgte i øvrigt altid at køre med løbsnr. 13, såfremt dette var muligt.

Annonce

I 1935 tog Morian Hansen flyvercertifikat og søgte ved 2. Verdenskrigs udbrud i 1939 som 33-årig straks ind i Royal Air Force, der dog fandt ham for gammel til at blive pilot. Han lagde derfor ud som agterskytte på et Vickers Wellington-bombefly hos Eskadrille 99 i Newmarket og blev dermed den første dansker, som gik i tjeneste ved Royal Air Force.

30.12.1939 blev Morian Hansen udnævnt til Pilot Officer (laveste officersgrad i Royal Air Force). Hans første togt over tysk område skete 14.5.1940, og natten mellem 25. og 26.7.1940 nedskød han som den første bomberskytte en tysk natjager, hvilket indbragte ham den britiske militærorden Distinguished Flying Cross.

Da et Wellington-fly forulykkede 18.12.1940 under start fra Newmarket med fuld bombelast, lykkedes det den tililende Morian Hansen at redde to af de ombordværende ud af det brændende fly. Dette indbragte ham den næsthøjeste britiske medalje for civil tapperhed, George Medal.

I 1941 udnævntes han til Flying Officer og kom på flyveskole. Efter endt træning blev han i 1944 sendt til Burma som testpilot. I 1945 var han tilbage i Europa i Bruxelles som pilot på en Douglas Dakota (C-47/DC-3), og han blev 5.5.1945 udpeget til at flyve general Richard Dewing til København. Ved landingen i Københavns Lufthavn blev han således den første hjemvendte dansker i britisk tjeneste efter krigen.

Morian Hansen valgte nu at blive i Danmark og oprettede en flyveskole i Kastrup, som i 1946 flyttede til Skovlunde flyveplads, der var grundlagt af ham selv. Da denne blev tvangslukket i 1980, førte han sin virksomhed videre fra sin egen plads i Tune (nær den nuværende Roskilde Lufthavn).

Han fortsatte desuden sin motorsportskarriere efter krigen og vandt bl.a. DM i 1949 og 1953 i specialvognklassen.

Morian Hansen var en kontroversiel person og var ofte i strid med sine omgivelser, bl.a. da han fløj under Lillebæltsbroen i forbindelse med et væddemål. I sine sidste leveår ernærede han sig som taxachauffør.

I 1945 udkom Carl Næsh Hendriksens bog om Morian Hansens liv med titlen Fra Slaggebane til Spitfire med Morian Hansen.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Ove Hermansen: Morian Hansen i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 24. februar 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=268814