Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

F-16

Oprindelige forfattere Fogh og LIJ Seneste forfatter Redaktionen

F-16. En dansk tosædet F-16 ses her udrustet med Sidewinder luftmålsmissiler på vingespidserne og Maverick sømålsmissiler under vingerne. Under kroppen ses en ekstra, afkastelig brændstoftank. F-16 vejer fuldt lastet 16 t, tophastigheden er mere end to gange lydens, og den maksimale g-påvirkning under manøvrering er 9 g. F-16 har en aktionsradius på mere end 900 km, som kan forøges betydeligt ved luftoptankning.

F-16. En dansk tosædet F-16 ses her udrustet med Sidewinder luftmålsmissiler på vingespidserne og Maverick sømålsmissiler under vingerne. Under kroppen ses en ekstra, afkastelig brændstoftank. F-16 vejer fuldt lastet 16 t, tophastigheden er mere end to gange lydens, og den maksimale g-påvirkning under manøvrering er 9 g. F-16 har en aktionsradius på mere end 900 km, som kan forøges betydeligt ved luftoptankning.

F-16, Fighting Falcon, militært kampfly, udviklet af den amerikanske flyfabrik General Dynamics; fløj første gang 1974. F-16 blev oprindelig konstrueret som en let luftforsvarsjager for at bryde tendensen mod stadig større, mere komplicerede og dermed dyrere militærfly. Konstruktionen blev så vellykket, at der i 2014 var produceret mere end 4500 F-16-fly, som anvendes i 25 lande i Nord- og Sydamerika, Asien, Afrika og Europa. F-16 er stadig i produktion ved flyfabrikken Lockheed Martin, som har overtaget General Dynamics.

F-16's store udbredelse skyldes for det første, at flyet har vist sig i stand til at løse en lang række luftmilitære opgaver ud over egentligt luftforsvar. For det andet er F-16 sammenlignet med andre tilsvarende flytyper økonomisk i såvel anskaffelse som drift. Endelig er flyets konstruktion meget holdbar, og mange af dets systemer udskiftelige, således at flyet med omhyggelig vedligeholdelse og de nødvendige modificeringer af våben- og elektroniksystemer vil være fuldt operationsdygtigt i 30-40 år.

Danmark var blandt de første til at anskaffe F-16. I 1975 købte Belgien, Danmark, Holland og Norge i alt 344 fly, heraf 58 til Danmark (senere suppleret med yderligere 19 fly). Ordren var for Danmark af hidtil uset størrelse: 2,4 mia. kr. og blev derfor kaldt "århundredets våbenhandel". I aftalen indgik, at de fire europæiske landes industri skulle have mindst 58% medproduktion. Det betød store økonomiske og beskæftigelsesmæssige fordele for det danske samfund og samtidig adgang til højteknologisk viden, som gjorde, at Danmark stadig er i stand til at hævde sig internationalt, når det gælder fremstilling af flydele og elektronisk udstyr til forsvarsformål. I 2016 fandtes der ca. 30 operationelle F-16-fly i Danmark.

Annonce

Siden de danske F-16-fly blev taget i brug i 1980, har de gennemgået en række moderniseringer, der bl.a. har omfattet forstærkning af strukturen, installation af nye sensorer, cockpitindretning, satellitnavigationssystem, nye systemer til elektronisk selvbeskyttelse og identifikation af andre fly samt integration af præcisionsvåben. Modificeringerne har sikret flyets operative effektivitet frem til ca. 2020, hvor F-16 vil blive udfaset og erstattet af en ny kampflytype.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Ole Fogh, Lars Illum Jørgensen: F-16 i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 16. oktober 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=73729