Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

lastbil

Oprindelige forfattere NJBJ og OWD Seneste forfatter Redaktionen

Lastbil. Øverst den første Daimler lastbil fra 1896. Den havde en tocylindret motor på 2-10 hk og en topfart på 12 km/h. Nederst et vejtog i den australske ørken. Med tre dobbeltdækker-trailere har det en længde på 52 m, en godskapacitet på 115 t og en marchfart på 100 km/h. Lastbilen er en Mack med en dieselmotor på 525 hk. Den bruges til transport af fx kvæg og kan, hvis der køres næsten alle døgnets 24 timer, tilbagelægge 7000 km på under fem dage. Fotografi fra 1993.

Lastbil. Øverst den første Daimler lastbil fra 1896. Den havde en tocylindret motor på 2-10 hk og en topfart på 12 km/h. Nederst et vejtog i den australske ørken. Med tre dobbeltdækker-trailere har det en længde på 52 m, en godskapacitet på 115 t og en marchfart på 100 km/h. Lastbilen er en Mack med en dieselmotor på 525 hk. Den bruges til transport af fx kvæg og kan, hvis der køres næsten alle døgnets 24 timer, tilbagelægge 7000 km på under fem dage. Fotografi fra 1993.

lastbil, motorkøretøj beregnet til transport af gods. I lovgivningen defineres en lastbil som en bil beregnet til godsbefordring med en typegodkendt totalvægt på mere end 3500 kg.

Den første lastbil blev bygget af den tyske Daimler-fabrik i 1896, og i løbet af få år vandt lastbiler indpas hos vognmænd. På trods af deres høje pris var de driftsøkonomisk fordelagtige i forhold til hestevogne, idet de krævede mindre pasning, når de ikke var i brug, og kunne transportere langt større vægt pr. enhed.

De første lastbiler bestod af et solidt chassis med motor og en åben førerplads foran og et lad bagved. Momentet blev overført til bagakslen via kæder, og hjulene var træegerhjul med massive gummiringe. Lastbiler oplevede et gennembrud under 1. Verdenskrig som robust og effektivt transportmiddel, og de store krav, der under feltforhold blev stillet til holdbarhed og anvendelighed, medførte, at luftfyldte dæk og lukkede førerhuse blev almindelig udbredt efter krigen. Endvidere blev det sårbare kædetræk erstattet af kardantræk med kron- og spidshjul i en lukket bagaksel. Omkring 1930 dukkede de første lastbiler med dieselmotor op, og efter 2. Verdenskrig blev denne motortype helt enerådende som drivkraft i store lastbiler. I hele første halvdel af 1900-t. blev der bygget lastbiler i Danmark, bl.a. Gideon og Triangel.

Annonce

I Danmark findes der (2013) ca. 2050 lastbiler med en totalvægt på 3,5-6 t og ca. 27.800 på over 6 t. Af disse udgør de såkaldte sættevognstrækkere de 12.600. Lastbiler må have en længde på højst 12 m, inklusive påhængsvogn højst 18,5 m. På motorveje må en lastbil ikke køre hurtigere end 80 km/h, på åben vej 70 km/h og i bebyggede områder 50 km/h. Alle lastbiler er underlagt krav om en indbygget fartskriver, som kan registrere maksimal hastighed samt køre- og hviletid.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Niels Jonassen, Ove W. Dietrich: lastbil i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 22. august 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=114926