Hans Hedtoft var et grønlandsskib på 2875 BRT, som blev bygget i 1958 af Frederikshavn Værft og Tørdok A/S, og som totalforliste i 1959.

Hændelsesforløb

Hans Hedtoft påbegyndte sin jomfrurejse fra København til Grønland den 7. januar 1959. På returrejsens anden dag, den 30. januar 1959, kolliderede skibet med et isbjerg syd for Uummannarsuaq. Nødsignaler blev udsendt, men ingen nåede at komme til assistance, inden skibet sank, og alle 95 ombordværende omkom. En redningskrans var alt, hvad der senere blev fundet fra skibet.

Baggrund for hændelsen og den senere kritik

På grund af forliset blev hele forløbet omkring bygningen af skibet og accepten af passagersejlads om vinteren genstand for diskussion og stærk kritik. Skibet var blevet til på initiativ af daværende grønlandsminister Johannes Kjærbøl i en periode, hvor man fra flere sider rettede kritik mod sejlads med passagerer i Grønland i vintermånederne. En af kritikerne var det grønlandske folketingsmedlem Augo Lynge, som senere omkom i Hans Hedtofts forlis.

Efterspil

I kirken i Qaqortoq er ophængt en mindetavle med de omkomnes navne samt den fundne redningskrans. Mindetavler findes også i Nanortalik og på Nordatlantens Brygge i København.

Kort efter Hans Hedtofts forlis stiftedes Grønlandsfonden af 1959, hvis midler skulle komme de efterladte til gode. En stor del af de indsamlede midler blev dog aldrig anvendt. Grønlandsfonden af 1959 blev i 2005 sammenlagt med andre grønlandsfonde i Kulturfonden Danmark-Grønland.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig