Amagerbanen, privatbane - senere statsbane - på Amager. Det er også navnet på det aktieselskab, der oprindeligt stod for anlæg, togdrift og senere også busdrift på Amager. Banen blev oprettet 1907 og nedlagt 1991.

Banen blev anlagt som privat gods- og passagerbane mellem Amagerbro Station og Dragør. Den var 12 km lang og havde mellemstationer i bl.a. Kastrup og Tømmerup. I første omgang var den anlagt som godsbane til betjening af industriområderne på det østlige Amager samt kørsel med latrin fra København til Amagergårdene, deraf øgenavnet "Latrinbanen". Senere, især da Dragør blev et udflugtsmål for københavnerne, fik den også betydning som personbefordring, men blev efterhånden udkonkurreret af busdrift. Passagerbefordringen sluttede i 1947. Læs også om Amagerbanen i Tårnby Kommunes historie.

Amagerbanen var ved Amagerbro forbundet med DSB's havnebane over Langebro til Københavns Godsbanegård. Strækningen syd for Kastrup blev nedlagt i 1957 som følge af en udvidelse af Kastrup Lufthavn. I 1975 blev banen overtaget af DSB.

Københavns Metro (Østamagerlinjen), åbnet 2007, er delvis anlagt på Amagerbanens grund. Et stykke af banen kan endnu ses ved Uplandsgade og Ved Amagerbanen; det benyttes til kørsel med skinnecykler.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig